Tablice sylabowe

Edukacja Wczesnoszkolna - serwis internetowy poświęcony metodyce nauczania początkowego – Siemianowice Śląskie www.edukacjawczesnoszkolna.edu.pl – Radosław Szymański

Wydawnictwo WIR jest zdecydowanym liderem wśród firm oferujących pomoce do nauki czytania. Niedawno wydawnictwo przygotowało zupełną nowość na polskim rynku, są to wielofunkcyjne tablice sylabowe, po których można pisać mazakiem suchościeralnym. Dzięki temu plansze są nie tylko kolejną wzrokową pomocą dydaktyczną, ale pomocą, którą dzieci aktywnie wykorzystują, a nauczyciel może dzięki niej zaplanować wiele rozwojowych zajęć.

Pakiet zawiera 4 plansze tematyczne:
– zagroda,
– miasteczko,
– park,
– przedszkole (którą można wykorzystać również w szkole).

Plansze są dwustronne. Na drugiej stronie każdej planszy znajdują się gry planszowe:
– Zakupy,
– W parku,
– Nasze Emocje,
– W Zagrodzie.

Plansze mają duży format 70 cm na 100 cm. W jaki sposób je wykorzystujemy?

1. Ćwiczymy czytanie. Plansze zawierają dymki, które uzupełniamy sylabami, samogłoskami, wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi. Otaczamy pętlami, skreślamy, zmazujemy, łączymy.
2. Ćwiczymy budowanie zadań tekstowych (matematycznych). Te same dymki wykorzystujemy do wpisywania cyfr. Dzieci układają zagadki matematyczne np.: Chłopiec myśli o liczbie większej od 8 a mniejszej od 10.
3. Doskonalimy orientację przestrzenną. Mazakami suchościeralnymi rysujemy opaski, piłki, balony, a następnie pytamy: W której ręce? Ćwiczymy pojęcia: nad, pod, przed, za, w, obok, miedzy.
4. Rozwijamy naszą mowę. Opisujemy ilustracje, budujemy zdania i całe opowiadania. Ćwiczmy odmianę rzeczowników, czasowników.
5. Kształcimy sprawność matematyczną. Wspólnie z dziećmi przeliczamy, porównujemy elementy. Budujemy zadania oparte na porównywaniu różnicowym. Pytamy O ile więcej? O ile mniej?
6. Rozmawiamy o emocjach. Na ilustracjach odszukujemy fragmenty przedstawiające emocje. Omawiamy mimikę i gesty.
7. Ćwiczymy pamięć. Staramy się zapamiętać jak największą ilość szczegółów. Ćwiczymy pamięć słuchowo-sekwencyjną. Dzieci słuchają wypowiadanych przez nas rzeczowników, a następnie otaczają ilustracje pętlami.
8. Ćwiczmy funkcje słuchowe. Dzielimy na sylaby, rymujemy. Łączymy przedmioty zawierające te same sylaby.
9. Ćwiczmy funkcje wzrokowe. Dzięki zabawom bystre oczko dzieci ćwiczą swoją spostrzegawczość.
10. A w klasie 2 i 3? Plansze wykorzystujemy do wprowadzenia i doskonalenia pisemnych form wypowiedzi. Na podstawie dobrze już znanych nam i omówionych ilustracji dzieci tworzą opisy, opowiadania, zaproszenia.

Czy to wszystko? Oczywiście, że nie! Do plansz można doklejać kartki z wyrazami, zadaniami, ilustracjami i tworzyć jeszcze bardziej rozbudowane zadania. I właśnie takie pomoce lubimy. Wielofunkcyjne, nie za drogie, takie, które zagospodarują nam wiele czasu w trakcie zajęć i takie, które wykorzystamy wielokrotnie.

Cena: 35,oo zł – KUP
Ilustrator: Kinga Kulawiecka

O Radosław Szymański 96 artykułów
Radosław Szymański – Nauczyciel akademicki, doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej, trener umiejętności miękkich, neurologopeda dziecięcy – patolog mowy i języka.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*